De oorzaak van een te hoge deeltjesuitstoot kan een defect roetfilter zijn, een motorprobleem of beide.
Uitstoot te hoog, maar lager dan 2 miljoen
Wanneer de deeltjesuitstoot hoger is dat het wettelijk maximum van 1 miljoen deeltjes, maar wel onder 2 miljoen blijft, is het de moeite waard om onderstaande stappen te proberen om de uitstoot te verminderen:
Bovenstaande stappen zijn geen garantie dat de uitstoot onder het wettelijk maximum komt, maar het proberen waard omdat het een heel stuk goedkoper is dan het vervangen van het roetfilter.
Uitstoot hoger dan 2 miljoen deeltjes
Wanneer de gemeten uitstoot hoger is dan 2 miljoen deeltjes zullen bovenstaande stappen niet genoeg vermindering brengen om onder de grens van 1 miljoen te komen. De enige oplossing is dan het vervangen van het defecte roetfilter.
De belangrijkste reden voor het defect raken van het roetfilter zijn thermische overbelasting (ten gevolge van regeneraties die niet goed op gang komen bij lage voertuigsnelheden), contstructiefouten en gebrek aan onderhoud. Het is zeer belangrijk om een goede diagnose te laten stellen door een ervaren garage zodat de werkelijke oorzaak opgelost kan worden.
Wanneer u enkel het roetfilter laat vernieuwen, zonder de oorzaak van het defecte roetfilter aan te pakken, loopt u het risico dat de deeltjesuitstoot volgend jaar wederom te hoog is vanwege een defect roetfilter.